11 юни 2013

Топ 5 на най- култовите социалистически автомобили

Гледам автомобилите, минаващи по пътя. Минава един джип на BMW-X3 - лъскаво черен, брутално едър и "мускулест", с релефно изпъкнали арки на калниците, с радиаторна решетка, озъбена като уста на ранен хищник и тежко намръщени фарове, които "гледат" по тевтонски злобно. И всичко това озвучено от могъщия рев на двигателя, скрит под огромния преден капак.
Тръпки ме побиват! Толкова съм шашнат от видяното, че почти не забелязвам "Ладичката", която минава след джипа с тихо, меланхолично скърцане на вече изгнилите си отвсякъде ламарини. Виждам само как тя бавно и старчески немощно се отдалечава, без да има никакъв шанс да настигне BMW-то. Това е "Лада" от социалистическо време - малка и смешно схлупена, скучна и банална до отчаяние, но някак възпитана, ненатрапчива, дори мила.
Само за броени минути пред очите ми минаха две автомобилни епохи - съвременната и безвъзвратно отминалата. Съвременната ме респектира, отминалата ме затрогна носталгично. И ме накара да си спомня за 5-те най-големи социалистически автокласики...

N 5 "ЗАЗ"("ЗАПОРОЖЕЦ"): Тази кола, произведена в автомобилните заводи на далечното съветско Запорожие, предизвикваше или иронична насмешка, или мило съжаление. Причината беше в карикатурния й външен вид, граничещ с гротеската. Тази кола изглеждаше така, сякаш е конструирана от деца в час по "труд и творчество" или в популярните по това време кръжоци "Направи си сам". Този автомобил беше тотално "скаран" с аеродинамиката и въобще с естетиката. В него имаше толкова аеродинамика и естетика, колкото има в една консервна кутия. И въпреки това в "Запорожката" имаше някакъв чар. Целият й чар се събираше в кръглите, извиняващи се за недоразумението, фарове, които придаваха на колата типично руска, славянски поетична одухотвореност.

N 4 "ВАРТБУРГ": За тогавашните размери на колите "Вартбург" можеше да мине за лимузина. Даже и името му беше подходящо за име на лимузина - "Вартбург"(от немски- "военна крепост"). Но цялото му сериозно, лимузинно излъчване се дискредитираше от онова смешно "пър-пър-пър", което излизаше като звук от ауспуха. И все пак ,"Вартбург" си беше немска машина, произведена в ГДР, която може да беше Източна (социалистическа), но си беше Германия и това вдъхваше надежди за солидност на изработката.

N 3 "МОСКВИЧ": Това беше автомобил, буквално "сделан в СССР". Сякаш издялан с изтъпена тесла! Тромав, ръбест и груб, "Москвич" имаше излъчването на руски богатир, който не се спира пред нищо. И точно така си беше. "Московеца", както галено го наричаха неговите собственици, беше истински офроуд автомобил - минаваше през издълбани от коловози горски пътища, през каменисти селски друмове, през кални текезесарски ниви... Ръмжеше, недоволстваше, скърцаше, пъшкаше, отвсякъде му избиваше масло - тъп, но упорит - "братушката" си пробиваше път като танк. Затова и хората го обичаха, защото беше честен, сърцат бачкатор. Мъжага! "Москвич"!

N 2 "ШКОДА": "Шкода" беше леко разглезена чешка хубавица, която се ласкаеше от закачливите флиртове (още по това време) на големите батковци - "Фиат" и "Фолксваген". Това й придаваше статута на почти недостижим автомобилен блян за народните маси в България. Защото "Шкода" беше прекалено хубава, прекалено западноевропейска на външен вид, за да я има всеки. А пък и тези, които я имаха, всъщност я нямаха - не можеха да се отпуснат и да свикнат с мисълта, че заслужават такъв комфорт. И живееха вечно нащрек от мисълта, че "много хубаво не е на хубаво" и всеки момент може нещо да се счупи (като при руските коли) или пък някой да надраска колата от завист...

N 1 "ЛАДА": "Лада" беше социалистическата автомобилна мечта! Нежна, комфортна, модерна, с визия, взета назаем от моделите на "Фиат". При нея за първи път в руска кола имаше някаква грация и финес, уважение към достойнството на шофьора и пътниците. Имаше опит за постигане на комфортна настройка на окачването, пластичност и бързо разгръщане на мощността на двигателя. Въобще колата наистина приличаше на автомобил, а не на танк или трактор. "Лада" имаше задоволително ниво на адекватност на външния и вътрешния дизайн с нивото на западноевропейските автомобили. Затова да караш "Лада" беше мечта. Това означаваше, че си бял човек, че имаш положение в обществото, че заслужаваш внимание и уважение!

...И накрая, една кола, която е извън всяка класация, извън всяка епоха - "Трабант"! "Траби" е недостижим естетически казус - няма кола с такъв чар... Няма и да има, колкото и да се напъват от BMW с техния претенциозен "Мини Купър". Той е несравним със социалистическата автокласика.

1 коментар:

записвания за Гърция каза...

Статията ви е доста забавна и се радвам че попаднах на нея сега.Спомням си онова време където тези модели коли да ги видиш напътя на те ти правеше никакво впечатление понеже бяха много.Докато сега вече почти ги няма по нашите улици, всичко е дадено за скрап. Ние самите имахме Москвич, беше жестока кола,колкото много неща е издържала да прекара, на края се едно беше каруца и за 200 лева отде на вторични суровини.Може да не са изглеждали добре тези коли но си бяха железни, а сегашните сложиш един по тежък куфар и задницата пипа пътя хахахха но за такива като мех хора,които пренасят багажи има ремаркета нали така!